Rada Rodziców w roku szkolnym 2019/20


Przewodnicząca  -     p. Jolanta Turska
Z-ca I -                        p. Teresa Groń
Z-ca II -                       p. Magdalena Kowalska
Skarbnik -                  p. Mariola Janusz
Sekretarz -                 p. Ewa Nowak - Wróbel
Członkowie -              p. Marta Migacz
                                    p. Lucyna Żabińska

Dni wolne od zajęć dydaktycznych w roku szkolnym 2019/20

14 października 2019
31 października 2019
2 stycznia 2020
3 stycznia 2020
23 kwietnia 2020
12 czerwca 2020
25 czerwca 2020

Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie?

W ostatnich dniach, z różnych źródeł, jesteśmy zasypywani informacjami o groźnym koronawirusie. Dzieci także. Mogą być one zaniepokojone lub wręcz wystraszone obecną sytuacją. Co robić, aby nie udzielał im się niepokój czy strach, który być może odczuwają wobec nagłych zmian w otaczającej je rzeczywistości?

 

1.     Rozmowa z dziećmi, szczególnie najmłodszymi i wyjaśnienie nowej  sytuacji

Najważniejszym elementem, który pozwoli oswoić dziecko  z nową sytuacją jest rozmowa z rodzicem. Podstawowa zasada brzmi więc: należy z dziećmi rozmawiać i na bieżąco mówić, co się dzieje. Ważne jest, aby zapewnić, że zmiany, które nastąpiły w ostatnim czasie są po to, by nam dać bezpieczeństwo i nie należy traktować ich jako kary lub czegoś niepokojącego, lecz wręcz odwrotnie: fakt, iż dziecko nie idzie do szkoły czy do przedszkola, wynika z przemyślanych decyzji, które służą bezpieczeństwu wszystkich.

Na wszystkie dziecięce pytania  odpowiadajmy spokojnie zapewniając, że wiemy co robić i jak zachowywać się w obecnej sytuacji.

Sytuacja jest trudna i zmienia się dynamicznie. Z dnia na dzień pojawiają się nowe doniesienia na temat rozprzestrzeniania się wirusa. Jak rozmawiać o tym z dzieckiem? Z myślą o rodzicach opracowano specjalny poradnik wspierający rodziców i ułatwiający im wyjaśnienie dzieciom nowej sytuacji.

Link do polskiej wersji poradnika: http://mamyprojekt.pl/koronawirus/ 



2.     Ustalenie z dzieckiem planu dnia

Ustalmy z dzieckiem jak przez najbliższe tygodnie, na czas nauki w domu, będzie wyglądał nasz dzień. Warto już na początku przypomnieć, że nie jest to czas wolny od obowiązków, dlatego istotne jest, aby go zaplanować i zorganizować we właściwy sposób. Ważne, aby dziecko wiedziało, że mamy na ten czas pomysł – wyznaczamy czas na naukę i obowiązki, ale również na odpoczynek, zabawę i inne aktywności.

Dobrze byłoby, gdyby udało się czas spędzany wspólnie z dziećmi zaplanować w miły i ciekawy sposób. Jak podkreśla psycholog M. Rotkiel: „Niech to będzie czas, z którego będziemy się cieszyli, który będzie miał wspólny mianownik – jak fajnie, że mamy więcej czasu dla siebie. Może uda się porobić coś, na co nie ma czasu w codziennej bieganinie? Ale niech znajdą się w nim także ważne rzeczy do zrobienia zaplanujmy też obowiązki, żeby dzień był konstruktywny, maksymalnie dynamiczny. Jeżeli będziemy te dni planowali i uwzględniali w nich dzieci, to one będą się w tym odnajdywały”.


3.     Nie możemy spotykać się z kolegami i koleżankami w szkole, ale… dzięki nowym technologiom mamy spore możliwości komunikowania się

Fakt, że fizycznie dzieci nie widują się z rówieśnikami, nie musi budować poczucia osamotnienia. Dzięki nowym technologiom mamy spore możliwości komunikowania się z innymi – portale społecznościowe i internetowe komunikatory umożliwiają kontakt nie tylko z rówieśnikami, ale również nauczycielami i wychowawcami. Wykorzystanie nowych technologii może zwłaszcza w tym czasie służyć utrzymywaniu relacji międzyludzkich.  Poczucie wsparcia, bycie ze sobą w kontakcie jest bardzo ważnym filarem naszej psychofizycznej kondycji, o którą powinniśmy wszyscy w najbliższych dniach szczególnie dbać.


Opracowanie: Justyna Gąsior – pedagog szkolny we współpracy z mgr Adamem Urbankiem    dyrektorem SP Bobowa


MOTYWOWANIE DZIECKA DO NAUKI


Dzieci tak samo jak dorośli potrzebują codziennej dawki motywacji do działania i mierzenia się z trudnościami. Najsilniejszym i najbardziej efektywnym bodźcem do nauki jest motywacja wewnętrzna, dzięki której dziecko podejmuje działania z własnej woli, z ciekawości czy z poczucia odpowiedzialności. Jak pracować z dzieckiem w domu, aby wspierać je w codziennych obowiązkach i skutecznie motywować do nauki wobec potrzeby zdalnego nauczania?


1.      Wybór odpowiednich metod

Sposobów i zasad, zgodnie z którymi możemy dopingować nasze dzieci do nauki jest mnóstwo. Warto jednak pamiętać, że należy korzystać z nich rozsądnie. Nie wszystkie metody będą działać w ten sam sposób na wszystkich. Każde dziecko jest inne, każde motywuje coś innego, każde będzie inaczej reagować na różne sposoby pomocy ze strony dorosłych. Dlatego warto dobierać je w zależności od dzieci i ich indywidualnych predyspozycji. Niemniej jednak we wszystkich metodach motywowania dziecka do nauki nieodzowne jest zaangażowanie rodzica. Bez wsparcia, zrozumienia dziecka i braku regularnej pracy z nim (nie mylić z pracą za dziecko) młody człowiek, wcześniej czy później, może stracić zapał do nauki.

 

2.      Pokazanie praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej

Spróbujmy pokazać dziecku praktyczne zastosowanie tego, czego się uczy. Życiowe przykłady użycia podręcznikowej teorii zawsze działają na wyobraźnię. Starajmy się uświadomić uczniom związek wiedzy naukowej z naturalnymi zjawiskami przyrodniczymi, odnieś wiedzę społeczną i historyczną do współczesnych wydarzeń, wskazać podobieństwo literatury do życiowych doświadczeń i problemów, podkreślać zastosowanie matematyki w codziennym życiu. Odwołujmy się do rzeczy, które mają dla dziecka znaczenie, stale poszerzajmy wiedzę zdobywaną w szkole rozbudzając zainteresowania i pasje dziecka.

 

3.      Nauka jest ważna

Bardzo ważne jest, aby w środowisku domowym traktować obowiązki szkolne poważnie i odpowiedzialnie. Szczególnie w obecnym czasie, kiedy zarówno uczniowie, jak i rodzice stanęli przed wyzwaniem nauki zdalnej, z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi. Wobec tego starajmy się wydzielić stałą część dnia na naukę i odrabianie zadań. Niech będzie to czas, w którym wszyscy domownicy poświęcają się swoim obowiązkom, a przynajmniej nie zajmują się czynnościami, które mogą odciągnąć uwagę ucznia od podręczników (np. oglądanie TV). Pokażmy dziecku w ten sposób, że nauka to nie tylko przykra konieczność, ale także ważny aspekt rozwoju człowieka, któremu warto poświęcać czas regularnie.


4.      Dobra organizacja dnia i czasu poświęcanego na naukę

Zadbajmy o to, by nasze dziecko uczyło się systematycznie. Odkładanie nauki zadanego materiału na sam koniec zamiast systematycznego przyswajania mniejszych fragmentów może okazać się ponad możliwości dziecka, co z pewnością będzie działać na nie demotywująco. Wprowadzenie dyscypliny w edukacji ma swoje plusy – uczy systematyczności działania również w innych dziedzinach życia. Warto zatem ustalić harmonogram dnia, w którym nauka staje się stałym elementem. Dobrze jest również codziennie rozmawiać z dzieckiem na temat rzeczy, o których się uczyło w szkole. W ten sposób utrwalamy jego wiedzę. Umysł, który regularnie ćwiczy, łatwiej przyswaja informacje i zapamiętuje je.


5.      Wspierająca rola rodzicielskiego autorytetu kluczem do sukcesu ucznia

Dziecko wyrastające w miłości i akceptacji jest silniejsze i łatwiej radzi sobie w życiu - ma wsparcie, które dodaje mu sił i zapału. Ma również świadomość, że ktoś je dopinguje i w razie potrzeby mu pomoże. Dziecko, które czuje się kochane, traktuje kochające je osoby jak autorytet, dlatego dzięki temu łatwiej wpłynąć jest nam na dziecięcą postawę i zmotywować do działania. Na każdym kroku wzmacniajmy w dziecku wiarę w siebie. Akceptujmy jego słabości, wykażmy zrozumienie dla niepowodzeń. Zapewniajmy o swojej miłości szczególnie w tych trudnych dla dziecka chwilach - jeśli uwierzy ono, że może i że potrafi czegoś dokonać, łatwiej poradzi sobie z każdą trudnością.