Aktualności‎ > ‎

Motywowanie dziecka do nauki

opublikowane: 24 mar 2020, 10:26 przez Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica w Bobowej

MOTYWOWANIE DZIECKA DO NAUKI

Dzieci tak samo jak dorośli potrzebują codziennej dawki motywacji do działania i mierzenia się z trudnościami. Najsilniejszym i najbardziej efektywnym bodźcem do nauki jest motywacja wewnętrzna, dzięki której dziecko podejmuje działania z własnej woli, z ciekawości czy z poczucia odpowiedzialności. Jak pracować z dzieckiem w domu, aby wspierać je w codziennych obowiązkach i skutecznie motywować do nauki wobec potrzeby zdalnego nauczania?


1.      Wybór odpowiednich metod

Sposobów i zasad, zgodnie z którymi możemy dopingować nasze dzieci do nauki jest mnóstwo. Warto jednak pamiętać, że należy korzystać z nich rozsądnie. Nie wszystkie metody będą działać w ten sam sposób na wszystkich. Każde dziecko jest inne, każde motywuje coś innego, każde będzie inaczej reagować na różne sposoby pomocy ze strony dorosłych. Dlatego warto dobierać je w zależności od dzieci i ich indywidualnych predyspozycji. Niemniej jednak we wszystkich metodach motywowania dziecka do nauki nieodzowne jest zaangażowanie rodzica. Bez wsparcia, zrozumienia dziecka i braku regularnej pracy z nim (nie mylić z pracą za dziecko) młody człowiek, wcześniej czy później, może stracić zapał do nauki.

 

2.      Pokazanie praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej

Spróbujmy pokazać dziecku praktyczne zastosowanie tego, czego się uczy. Życiowe przykłady użycia podręcznikowej teorii zawsze działają na wyobraźnię. Starajmy się uświadomić uczniom związek wiedzy naukowej z naturalnymi zjawiskami przyrodniczymi, odnieś wiedzę społeczną i historyczną do współczesnych wydarzeń, wskazać podobieństwo literatury do życiowych doświadczeń i problemów, podkreślać zastosowanie matematyki w codziennym życiu. Odwołujmy się do rzeczy, które mają dla dziecka znaczenie, stale poszerzajmy wiedzę zdobywaną w szkole rozbudzając zainteresowania i pasje dziecka.

 

3.      Nauka jest ważna

Bardzo ważne jest, aby w środowisku domowym traktować obowiązki szkolne poważnie i odpowiedzialnie. Szczególnie w obecnym czasie, kiedy zarówno uczniowie, jak i rodzice stanęli przed wyzwaniem nauki zdalnej, z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi. Wobec tego starajmy się wydzielić stałą część dnia na naukę i odrabianie zadań. Niech będzie to czas, w którym wszyscy domownicy poświęcają się swoim obowiązkom, a przynajmniej nie zajmują się czynnościami, które mogą odciągnąć uwagę ucznia od podręczników (np. oglądanie TV). Pokażmy dziecku w ten sposób, że nauka to nie tylko przykra konieczność, ale także ważny aspekt rozwoju człowieka, któremu warto poświęcać czas regularnie.


4.      Dobra organizacja dnia i czasu poświęcanego na naukę

Zadbajmy o to, by nasze dziecko uczyło się systematycznie. Odkładanie nauki zadanego materiału na sam koniec zamiast systematycznego przyswajania mniejszych fragmentów może okazać się ponad możliwości dziecka, co z pewnością będzie działać na nie demotywująco. Wprowadzenie dyscypliny w edukacji ma swoje plusy – uczy systematyczności działania również w innych dziedzinach życia. Warto zatem ustalić harmonogram dnia, w którym nauka staje się stałym elementem. Dobrze jest również codziennie rozmawiać z dzieckiem na temat rzeczy, o których się uczyło w szkole. W ten sposób utrwalamy jego wiedzę. Umysł, który regularnie ćwiczy, łatwiej przyswaja informacje i zapamiętuje je.


5.      Wspierająca rola rodzicielskiego autorytetu kluczem do sukcesu ucznia

Dziecko wyrastające w miłości i akceptacji jest silniejsze i łatwiej radzi sobie w życiu - ma wsparcie, które dodaje mu sił i zapału. Ma również świadomość, że ktoś je dopinguje i w razie potrzeby mu pomoże. Dziecko, które czuje się kochane, traktuje kochające je osoby jak autorytet, dlatego dzięki temu łatwiej wpłynąć jest nam na dziecięcą postawę i zmotywować do działania. Na każdym kroku wzmacniajmy w dziecku wiarę w siebie. Akceptujmy jego słabości, wykażmy zrozumienie dla niepowodzeń. Zapewniajmy o swojej miłości szczególnie w tych trudnych dla dziecka chwilach - jeśli uwierzy ono, że może i że potrafi czegoś dokonać, łatwiej poradzi sobie z każdą trudnością.