Aktualności‎ > ‎

Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie?

opublikowane: 19 mar 2020, 06:04 przez Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica w Bobowej   [ zaktualizowane 19 mar 2020, 06:10 ]

Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie?

W ostatnich dniach, z różnych źródeł, jesteśmy zasypywani informacjami o groźnym koronawirusie. Dzieci także. Mogą być one zaniepokojone lub wręcz wystraszone obecną sytuacją. Co robić, aby nie udzielał im się niepokój czy strach, który być może odczuwają wobec nagłych zmian w otaczającej je rzeczywistości?

 

1.     Rozmowa z dziećmi, szczególnie najmłodszymi i wyjaśnienie nowej  sytuacji

Najważniejszym elementem, który pozwoli oswoić dziecko  z nową sytuacją jest rozmowa z rodzicem. Podstawowa zasada brzmi więc: należy z dziećmi rozmawiać i na bieżąco mówić, co się dzieje. Ważne jest, aby zapewnić, że zmiany, które nastąpiły w ostatnim czasie są po to, by nam dać bezpieczeństwo i nie należy traktować ich jako kary lub czegoś niepokojącego, lecz wręcz odwrotnie: fakt, iż dziecko nie idzie do szkoły czy do przedszkola, wynika z przemyślanych decyzji, które służą bezpieczeństwu wszystkich.

Na wszystkie dziecięce pytania  odpowiadajmy spokojnie zapewniając, że wiemy co robić i jak zachowywać się w obecnej sytuacji.

Sytuacja jest trudna i zmienia się dynamicznie. Z dnia na dzień pojawiają się nowe doniesienia na temat rozprzestrzeniania się wirusa. Jak rozmawiać o tym z dzieckiem? Z myślą o rodzicach opracowano specjalny poradnik wspierający rodziców i ułatwiający im wyjaśnienie dzieciom nowej sytuacji.

Link do polskiej wersji poradnika: http://mamyprojekt.pl/koronawirus/ 



2.     Ustalenie z dzieckiem planu dnia

Ustalmy z dzieckiem jak przez najbliższe tygodnie, na czas nauki w domu, będzie wyglądał nasz dzień. Warto już na początku przypomnieć, że nie jest to czas wolny od obowiązków, dlatego istotne jest, aby go zaplanować i zorganizować we właściwy sposób. Ważne, aby dziecko wiedziało, że mamy na ten czas pomysł – wyznaczamy czas na naukę i obowiązki, ale również na odpoczynek, zabawę i inne aktywności.

Dobrze byłoby, gdyby udało się czas spędzany wspólnie z dziećmi zaplanować w miły i ciekawy sposób. Jak podkreśla psycholog M. Rotkiel: „Niech to będzie czas, z którego będziemy się cieszyli, który będzie miał wspólny mianownik – jak fajnie, że mamy więcej czasu dla siebie. Może uda się porobić coś, na co nie ma czasu w codziennej bieganinie? Ale niech znajdą się w nim także ważne rzeczy do zrobienia zaplanujmy też obowiązki, żeby dzień był konstruktywny, maksymalnie dynamiczny. Jeżeli będziemy te dni planowali i uwzględniali w nich dzieci, to one będą się w tym odnajdywały”.


3.     Nie możemy spotykać się z kolegami i koleżankami w szkole, ale… dzięki nowym technologiom mamy spore możliwości komunikowania się

Fakt, że fizycznie dzieci nie widują się z rówieśnikami, nie musi budować poczucia osamotnienia. Dzięki nowym technologiom mamy spore możliwości komunikowania się z innymi – portale społecznościowe i internetowe komunikatory umożliwiają kontakt nie tylko z rówieśnikami, ale również nauczycielami i wychowawcami. Wykorzystanie nowych technologii może zwłaszcza w tym czasie służyć utrzymywaniu relacji międzyludzkich.  Poczucie wsparcia, bycie ze sobą w kontakcie jest bardzo ważnym filarem naszej psychofizycznej kondycji, o którą powinniśmy wszyscy w najbliższych dniach szczególnie dbać.

 

Opracowanie: Justyna Gąsior – pedagog szkolny we współpracy z mgr Adamem Urbankiem    dyrektorem SP Bobowa